Användning av cookies

Vår webbplats använder cookies för att du ska kunna lägga varor i kundvagnen, boka en tekniker online och för att vi ska kunna samla in anonym statistik för att hjälpa oss förbättra webbplatsens funktion. Ignorera detta meddelande om du vill fortsätta. Klicka på länkarna till höger för att se mer information om de cookies vi använder och hur du hanterar dina inställningar.

Home Connect FAQ

Bosch nya hushållsapparater med Home Connect öppnar helt nya möjligheter i ditt hem. Nu kan du kontrollera och fjärrövervaka alla dina apparater bekvämt från din mobil eller surfplatta. Det gör ditt liv enklare och du får förstås alltid perfekta resultat!

När kommer jag att kunna köpa apparater med Home Connect-funktionen från återförsäljare?

De första diskmaskinerna och ugnarna med Home Connect tillverkade av Bosch och Siemens började säljas i december 2014. 2015 följde tvättmaskiner, torktumlare samt kylskåp och frysar. Våren 2016 var det dags för helautomatiska kaffemaskiner och mot slutet av året samt fläktar och hällar med Home Connect-kapacitet.

Kan jag utrusta befintliga apparater med Home Connect?

Nej, det är inte möjligt i efterhand. En lösning som installeras i efterhand är alltid sämre än en lösning som planerades från början och dessutom blir det dyrt. Hushållsapparater omfattas också av särskilda säkerhetsregler som måste följas och kontrolleras även om man byter ut befintlig elektronisk utrustning.

Kommer ni att införliva t.ex. belysning eller värme i Home Connect-systemet?

Det är inte vår plan just nu. Vi fokuserar helt på att integrera hushållsapparater från olika tillverkare i en enda app. Vi är dock alltid öppna för allt nytt, vilket innebär att vår utrustning och hela Home Connect-systemet kan komma att integreras i andra hemautomatiseringssystem. Integration av termostater och rökdetektorer är ett första steg i rätt rikning. Home Connect arbetar också på utvecklingen av ett SDK (Software Development Kit) för att göra det enklare för partner att ansluta sig till vårt system.

Kan jag styra apparaterna från olika enheter samtidigt?

Ja, en hushållsapparat kan styras från olika mobila enheter. Den första som ansluter till hushållsapparaten är superanvändare, och har vissa behörigheter och kan t.ex. ta bort andra användare från apparaten. Direktstyrning av apparaten har normalt prioritet.

Finns det minimikrav på min wifi-router?

Home Connect-systemet fungerar med alla standardroutrar på marknaden som även fungerar med smarttelefoner och plattor. Wifi-nätverk måste av säkerhetsskäl vara krypterade (WPA- eller WPA2-kryptering). Om ditt wifi-nätverk inte är krypterat kommer du inte att kunna registrera din apparat. På det sätet blir det enkelt och säkert för alla att använda Home Connect.

Hur är det med dataskydd och datasäkerhet?

Home Connect omfattas av ett heltäckande säkerhetskoncept. Bland annat låter vi professionella hackare kontrollera systemet regelbundet. Vi använder den senaste krypteringstekniken och ber regelbundet oberoende experter att testa vårt system grundligt. Vi har fått TÜV-TRUST-IT-märkningen ”Trusted App” för Home Connect. Märkningen inkluderar kryptering och datasäkerhet i linje med Federal Data Protection Act samt kontroll av interna och externa efterlevnadsregler.

Vad kännetecknar Home Connects säkerhetskoncept?

Home Connects säkerhetskoncept består av ett flertal åtgärder, som används för specifika komponenter i Home Connect-systemet (hushållsapparat, app, kommunikationsmodul, Home Connect-server osv.) och för gränssnittet: datautbytet sker enligt Home Connects protokoll. Endast nödvändiga data sparas i Home Connect-servern. Data från användning av apparater med Home Connect-funktion blandas inte med data från registrering av Home Connect-appen. Det ökar datasäkerheten för användarna. Kommunikation är också bara möjligt över krypterade nätverk och säkra certifikat, en brandvägg på servern och lösenordsskydd för Home Connect-appen säkerställer ytterligare säkerhet.

Kan jag hindra min apparat från att skicka data?

Vissa funktioner är beroende av status, att apparaten är ansluten till servern. Men självklart kan du välja att inte använda ytterligare funktioner som uppkopplade apparater kan erbjuda. Apparaten skickar och tar emot data endast om du vill och du kan styra dem som du vill.

Kan jag ta bort data? Kan jag vara säker på att data tas bort helt i så fall?

Ja, du kan vara säker på att de är borta. Det går att återställa hushållsapparaten till fabriksinställningar. Då separeras eventuella nätverksinställningar och konton från apparaten. Du kan ta bort ditt Home Connect-konto när du vill genom att använda appen och klicka på inställningsknappen. För att ta bort inloggningsuppgifter i Home Connect-servern behöver du bara ringa till Home Connect Service. Alla data om din användning tas bort automatiskt efter tio dagar.

Kommer det att finnas ett LAN-gränssnitt för apparaterna?

Nej, vi planerar inte en LAN-anslutning just nu, eftersom Home Connect använder wifi för datautbyte. Det skulle vara komplicerat att ansluta apparaterna via en LAN-kabel. Vi beslutade oss för att välja wifi-tekniken, eftersom den finns i nästan alla hushåll och för att kommunikationen mellan mobila enehter och hushållsapparater kan ske direkt.

Vilken utrustning krävs för att köra Home Connect-funktionen?

Utöver en apparat med Home Connect-funktion krävs en smart enhet med Home Connect-appen och wifi-router.

Min hushållsapparat har dålig wifi-signal på grund av avståndet till routern. Betyder det att jag inte kan använda Home Connect?

Det finns olika alternativa lösningar. Du kan skaffa en signalförstärkare. Signalförstärkare placeras mellan hushållsapparaten och routern, och då borde signalen nå till exempel ner till källaren. Ett andra alternativ är att använda en powerline-adapter för att förlänga internet till hushållsapparaten. Du kan därefter logga in på internet direkt från apparaten och styra den på så sätt. Vårt kundserviceteam hjälper dig gärna i båda fallen och kan tillhandahålla eventuell maskinvara som du kan behöva.

Hur vet jag om mitt nätverk kommer att räcka fram till den plats där apparaten står?

Det finns appar, t.ex. Wi-Fi Analyser, som du kan använda för att kontrollera mottagningen. Du kan också använda din smarttelefon eller platta för att kontrollera signalstyrkan där apparaten står.

Vad kostar appen och var kan jag ladda ned den?

Du laddar enkelt ned Home Connect-appen kostnadsfritt från App Store eller Google Play Store.

Får jag en bruksanvisning på papper till min Bosch-produkt med Home Connect?

Ja. Du får fortfarande en bruksanvisning till din apparat. Den digitiala bruksanvisningen ger dock ett mervärde, eftersom det blir enklare att förstå hushållsapparatens funktioner.

MyBosch

Registrera dig och få många fördelar, utan kostnad!

Vår service

Pålitlig service – före och efter köpet.

0771 - 19 70 00

Upplev Bosch

Upplev kvalitet, prestanda och pålitlighet.

Hitta en återförsäljare

Hitta en återförsäljare eller serviceverkstad nära dig!