Användning av cookies.

Vår webbplats använder cookies för att du ska kunna lägga varor i kundvagnen, boka en tekniker online och för att vi ska kunna samla in anonym statistik för att hjälpa oss förbättra webbplatsens funktion. Ignorera detta meddelande om du vill fortsätta. Klicka på länkarna nedan om du vill se mer information om de cookies vi använder och hur du hanterar dina inställningar.
Fortsätt> Sekretess> Ändra dina inställningar för cookies> Mer information om cookies
 

Home Connect FAQ

Bosch nya hushållsapparater med Home Connect öppnar helt nya möjligheter i ditt hem. Nu kan du kontrollera alla dina apparater bekvämt från din mobil eller surfplatta. Det gör vardagen lite enklare och du får förstås alltid perfekta resultat!

Tillbaka till Home Connect
När kommer jag att kunna köpa apparater med Home Connect-funktion från återförsäljare?

Redan idag kan du köpa diskmaskin, ugn, kylskåp, inbyggd kaffemaskin, tvättmaskin och torktumlare med Home Connect-funktion från Bosch. Ytterligare hushållsapparater, t.ex. häll och fläkt, kommer att lanseras så småningom.

Kan jag utrusta mina nuvarande apparater med Home Connect?

Det är svårt att uppgradera eller utrusta apparater i efterhand av följande skäl: en lösning som installeras vid en senare tidpunkt är alltid sämre jämfört med en lösning som planerades redan från början och det är också förhållandevis dyrt. Dessutom omfattas hushållsapparater av särskilda säkerhetsregler som måste följas och kontrolleras även vid utbyte av elektronisk utrustning på plats. Vi avråder också från användning av s.k. smarta pluggar, styrbara adapterpluggar, på grund av de störningar av elförsörjningen som dessa kan orsaka.

Kan andra element, t.ex. belysning eller uppvärmning, införlivas i Home Connect-systemet?

Det är ännu inte en del av vår plan, eftersom vi inriktar oss helt på hushållsapparater. Med vi är alltid öppna för nya saker, vilket betyder att vår utrustning och hela Home Connect-systemet kan integreras i andra hemautomatiseringssystem.

Går det att ha åtkomst till apparaterna från olika enheter samtidigt?

Ja, hushållsapparaterna kan styras från olika mobila enheter.

Finns det några minimikrav vad gäller WLAN-router?

Home Connect-systemet fungerar med alla standard-WLAN-routrar på marknaden, förutsatt att de inte är äldre än fem år (cirka). Av säkerhetsskäl måste WLAN-nätverk vara krypterade (WPA- eller WPA2-kryptering). Om ditt WLAN-nätverk inte är krypterat kan du inte registrera din apparat i nätverket.

Hur är det med dataskydd och datasäkerhet?

Vi använder den senaste krypteringstekniken och ber regelbundet oberoende experter att grundligt testa våra system.

Vad kännetecknar det speciella Home Connect-säkerhetskonceptet?

Vårt säkerhetskoncept består av en rad åtgärder: datautbytet baseras på Home Connect-protokollet. Endast nödvändiga data sparas anonymt på Home Connect-servern. Kommunikation är också endast möjligt via krypterade nätverk, säkerhetscertifikat, en brandvägg på servern och lösenordsskydd för Home Connect-appen säkerställer ytterligare säkerhet.

Kan jag förhindra att min apparat skickar data?

Ja. Du kan bestämma om du vill använda de ytterligare funktioner som uppkopplade apparater erbjuder. Apparaterna skickar och tar emot data endast om du uttryckligen vill det och du kan kontrollera detta.

Hur tar jag bort mitt Home Connect-konto?

Du kan ta bort ditt Home Connect-konto när som helst via appen. Klicka bara på inställningsknappen i övre högra hörnet. I sektionen Personal data hittar du ”Deleting the user account”. Slutligen måste du bekräfta att du vill ta bort kontot genom att skriva in ditt lösenord.

Kommer det även att finnas ett LAN-gränssnitt för apparaterna?

Nej, ingen LAN-uppkoppling är planerad eftersom Home Connect använder WLAN för datautbyte. Det skulle vara mycket komplicerat att installera LAN-kablar för varje apparat. Vi beslutade oss för att använda WLAN-tekniken eftersom den finns tillgänglig i de flesta hushåll.

Behöver jag någon utrustning utöver apparaten med Home Connect-funktion och WLAN-routern?

Nej, hushållsapparaten kommunicerar med din telefon eller surfplatta via WLAN-routern. Ingen annan utrustning behövs.

Min hushållsapparat har en låg wifi-signal eftersom avståndet till WLAN-routern är ganska långt. Betyder det att jag inte kan använda Home Connect?

Det finns olika möjligheter. Det går att utöka nätverkets räckvidd med en signalförstärkare. Om signalförstärkaren är placerad mellan hushållsapparaten och routern bör mottagningen nå även till en källare utan problem. Ett annat alternativ är att använda en PLA (Power line adapter) för att ansluta internet till hushållsapparaten. Du kan därefter logga in på internet direkt via din uppkopplade apparat och styra den på så sätt. Vårt kundserviceteam hjälper dig gärna oavsett vilken utrustning du behöver.

Hur vet jag om mitt nätverk når dit där min apparat är placerad?

Det finns appar som t.ex. wifi-analyserare som du kan använda för att kontrollera mottagningen där din apparat står. Du kan också använda din smarta telefon eller surfplatta för att kontrollera signalstyrkan där apparaten står.

Vad kostar appen och var kan jag ladda ned den?

Appen är gratis och kan laddas ned från Apple App Store eller Google Play Store.

Kommer jag att få en bruksanvisning i pappersformat?

En skriftlig bruksanvisning ingår när din apparat levereras.

Till toppen av sidan
 

myBosch

Registrera dig och få många fördelar, utan kostnad!
Registrera dig nu

Vår service

Pålitlig service – före och efter köp.
Upplev vår service

Upplev Bosch

Upplev kvalitet, prestanda och pålitlighet.
Klicka här

Hitta en återförsäljare

Hitta en återförsäljare nära dig!
Sök nu
Online Survey