Vårkampanj - upp till 30%

Gör vårfint hemma. Just nu har vi 20% rabatt på utvalda dammsugare, tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner. Medlemmar i MyBosch får ytterligare 10% rabatt.

Gäller t.o.m. 5 maj 2024.

Köp här!
VÅRKAMPANJ
Gå till innehåll
Hushållsapparater och vitvaror
Logga in/Registrera dig

Home Connect - frågor & svar

Kan andra saker som till exempel belysning och uppvärmning införlivas i Home Connect-systemet?

Home Connect integrerar dina hushållsapparater och vitvaror från olika varumärken i en enda app. Vi inbjuder allt fler samarbetspartners och tjänster att antingen integrera Home Connect eller integreras i vårt Home Connect-system. Det gör att vi kan fortsätta att förbättra din smarta hem-upplevelse. Vår utrustning och hela Home Connect-systemet är enkelt att integrera genom ett utvecklingsgränssnitt som kallas API (Application Programming Interface).

Finns fjärrdiagnos för min Bosch-produkt? Hur kan jag använda det?

Tillgängligheten för fjärrdiagnos varierar beroende på produkt och land. Du kan kontrollera om fjärrdiagnos är tillgängligt genom att gå till "Fjärrdiagnos" i Home Connect-appen. Välj "Service" > "Diagnos och hjälp" > "Diagnos" och välj den vitvara som kräver support. Du kan också kontakta kundtjänst. Ange modellnummer och de kan tala om för dig om fjärrdiagnos finns för din produkt.

Om du har ett problem med din Bosch-produkt kan du kontakta kundtjänst på det telefonnummer som anges i appen och boka fjärrdiagnos för din produkt. Med ditt samtycke kommer kundtjänst att fjärranalysera din produkt, lokalisera problemet och ge dig tydliga råd. Om problemet inte kan lösas på det sättet får en tekniker i uppdrag att åka hem till dig med nödvändiga reservdelar och lösa problemet.

När kommer jag att kunna köpa vitvaror och hushållsapparater med Home Connect-funktionen från återförsäljare?

Sedan i början av 2017 omfattas Bosch produkter inom alla produktkategorier: tvättmaskiner, torktumlare, ugnar, hällar, kylskåp och kaffemaskiner, som alla nu kan styras och övervakas varifrån som helst med Home Connect-appen.

Kan jag utrusta befintliga vitvaror eller hushållsapparater med Home Connect?

Nej, det är inte möjligt i efterhand. En lösning som installeras i efterhand är alltid sämre än en lösning som planerades från början och dessutom blir det dyrt. Dessutom gäller särskilda säkerhetsåtgärder som ska iakttas och kontrolleras även när man byter elektronisk utrustning på plats.

Kan man komma åt vitvaran eller hushållsapparaten från olika enheter samtidigt?

Ja, man kan komma åt vitvaror/hushållsapparater från olika mobila enheter. Den första som ansluter till vitvaran/hushållsapparaten är superanvändare, och har vissa behörigheter och kan t.ex. ta bort andra användare från apparaten. Generellt kan man säga att direktstyrning av produkten har prioritet.

Finns det minimikrav för min wifi-router?

Home Connect-systemet fungerar med alla standard-wifi-routrar som finns på marknaden, som även fungerar med vanliga smartenheter (smartphone, surfplattor). Av säkerhetsskäl ska wifi-nätverken vara krypterade (WPA- eller WPA2-kryptering). Om ditt wifi-nätverk inte är krypterat kommer du inte att kunna registrera din produkt. På det sätet blir det enkelt och säkert för alla att använda Home Connect.

Hur är det med dataskydd och datasäkerhet?

Home Connect omfattas av ett heltäckande säkerhetskoncept. Bland annat låter vi professionella hackare kontrollera systemet regelbundet. Vi använder den senaste krypteringstekniken och ber regelbundet oberoende experter att testa vårt system grundligt. Vi har fått TÜV-TRUST-IT-märkningen ”Trusted App” för Home Connect. Märkningen inkluderar kryptering och datasäkerhet i linje med Federal Data Protection Act samt kontroll av interna och externa efterlevnadsregler.

Vad kännetecknar det speciella säkerhetskoncept som Home Connect har?

Det säkerhetskoncept som Home Connect har består av en uppsättning åtgärder som används för specifika komponenter i Home Connect-systemet (vitvara/hushållsapparat, app, kommunikationsmodul, Home Connect-server etc.) och dess gränssnitt: data-utbyte baseras på Home Connect-protokollet. Endast nödvändiga data sparas på Home Connect-servern. Grundläggande är att data från användning av vitvaror/hushållsapparater med Home Connect-funktionen inte kommer att blandas med data från registrering av Home Connect-appen. På så vis förbättras datasäkerheten för användarna. Kommunikation är även möjlig via krypterade nätverk; säkra certifikat, en brandvägg på servern och lösenordsskydd för Home Connect-appen garanterar extra säkerhet.

Kan jag hindra min enhet från att skicka data?

Vissa funktioner är beroende av status, att vitvaran/hushållsapparaten är ansluten till servern. Men självklart kan du välja att inte använda ytterligare funktioner som uppkopplade vitvaror/hushållsapparater kan erbjuda. Vitvarorna/Hushållsapparaterna kommer endast att skicka och ta emot data om man vill att de ska göra det och man kan kontrollera dem utifrån detta.

Kan jag radera mina data? Kan jag vara säker på att dessa data är helt raderade?

Ja, du kan vara säker på att dessa data är helt raderade. Det går att återställa vitvaran/hushållsapparaten till fabriksinställningarna. Då separeras eventuella nätverksinställningar och konton från vitvaran/hushållsapparaten. Du kan när som helst radera ditt Home Connect-konto med hjälp av appen genom att klicka på inställningsknappen. För att ta bort inloggningsuppgifter i Home Connect-servern behöver du bara ringa till Home Connect Service. Alla data i anslutning till din användning kommer i princip att vara raderade efter tio dagar.

Kommer det även att finnas ett LAN-gränssnitt för vitvarorna/hushållsapparaterna?

Nej, för närvarande finns det ingen LAN-anslutning planerad eftersom Home Connect använder wifi för datautbyte. Det skulle vara komplicerat att ansluta enheterna med LAN-kabel. Vi beslutade oss för att välja wifi-tekniken, eftersom den finns i nästan alla hushåll och för att kommunikationen mellan mobila enheter och vitvaror/hushållsapparater kan ske direkt.

Vilken utrustning krävs för att köra Home Connect-funktionen?

Utöver en vitvara/hushållsapparat med Home Connect-funktion krävs en smart enhet med Home Connect-appen och wifi-router.

Min vitvara/hushållsapparat har en låg wifi-signal eftersom avståndet till min wifi-router är så långt. Innebär det att jag inte kan använda Home Connect?

Det finns olika alternativ här. Det går att utöka området för ditt nätverk med en wifi-repeater. Om wifi-repeatern placeras mellan vitvaran/hushållsapparaten och routern så ska trådlös internetmottagning till exempel kunna utökas till källaren utan problem. Ett annat alternativ är en powerline-adapter för att internet ska nå fram till vitvaran/hushållsapparaten. Du kan logga in på internet direkt med din nätverksanslutna vitvara/hushållsapparat och på så vis kontrollera den. Vårt kundserviceteam hjälper gärna till i båda fallen och ger dig råd om vilken hårdvara du kan behöva.

Hur vet jag att mitt nätverk når fram till den plats där vitvaran/hushållsapparaten finns?

Det finns appar, till exempel en wifi-analyserare, som du kan använda för att kontrollera mottagningen där din vitvara/hushållsapparat befinner sig. Man kan även använda sin smartphone eller iPad för att kontrollera signalstyrkan där den befinner sig.

Vad kostar appen och var kan jag ladda ner den?

Appen är gratis och den kan laddas ner från Apple App Store eller Google Play Store.

Får jag en bruksanvisning på papper till min Bosch-produkt med Home Connect?

Ja. Pappersinstruktioner kommer fortfarande att finnas med när vitvaran/hushållsapparaten levereras. Men en digital användarmanual ger ett extravärde för användaren eftersom vitvarans/hushållsapparatens funktioner blir lättare att förstå.

Prova dina nya Bosch vitvaror hemma i 100 dagar.

Vi vill vara säkra på att du blir nöjd, annars får du lämna tillbaka produkten. Bli medlem i MyBosch och registrera din nya Boschprodukt senast två veckor efter inköp och du får 100 dagar på dig att ta reda på om du är 100% nöjd.

Behöver du service?

Av oss får du pålitlig service – före och efter köpet!

0771 – 19 70 00

Upplev Bosch

Upplev kvalitet, prestanda och pålitlighet.

Hitta en återförsäljare

Hitta en återförsäljare eller serviceverkstad nära dig!